? ??????????????Argyle Solutions? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??712 Grabs Today. 2480 Total Grabs. ?
?????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Light Shards? ????? ?? ???Rating: 4.3 (7 Ratings)??1428 Grabs Today. 4738 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, 7 September 2011

Abstrak
PeMelayuan ilmu sebagai teras peMalaysiaan ilmu adalah contoh pempribumian
ilmu.  Berlakunya atau  tidaknya  proses  ini  di  Alam  Melayu,  khususnya  di
Malaysia  dibicarakan.  Contoh pempribumian  ilmu  sepanjang  sejarah  tamadun
manusia yang terbukti berjaya dibincangkan, iaitu pengAraban ilmu pada Zaman
Tamadun Islam; pengEropahan (bermula dengan peLatinan yang berpusat di  Itali) pada
Zaman  Pertengahan  dan diikuti  dengan penasionalan  ilmu  di  negara-negara  di  Eropah
seperti  pemPerancisan,  penJermanan  dan pengInggerisan  terutamanya  pada zaman
kebangkitan kebangsaan masing-masing pada  kurun ke-18M; dan penJepunan ilmu yang
bermula  pada  Zaman  kerajaan  Meiji.  Setiap  satu pempribumian  ilmu  ini,  pemindahan
ilmu dilakukan  menerusi  bahasa  kebangsaan  masing-masing diikuti  (atau  serentak)
dengan penyesuaian  ilmu  dengan kebudayaan dan  sistem  nilai masing-masing,  dan
akhirnya  pengaryaan  ilmu  berlaku berasaskan  keperluan bangsa  masing-masing  yang
kemudiannya  sesetengahnya  didapati  berguna  juga  di  negara-negara  lain.  PeMelayuan,
peMalaysiaan dan pengIslaman  S  &  T  dalam  tamadun  Melayu  juga  disorot  secara
ringkas  yang  membawa  kepada  syor  penggiatan  penyelidikan  dalam  etnosains  dan
etnoteknologi  di Alam Melayu  pada   masa  silam,  pendekatan  ilmu  dalam  pengajaran
dan pendidikan  dengan  penyesuaian  terhadap  sistem  nilai  Malaysia  yang  berteraskan
Melayu-Islam, dan penggesaan lebih  ramai lagi ahli S & T Melayu-Islam bergiat  dalam
arena ini.  PengIslaman ilmu disoroti  dengan  mengelaskannya  kepada  lima  pendekatan:
pendekatan  remeh  (Bucailleisme),  pendekatan  tradisi  (pendekatan  falsafah  tinggi  abadi
yang banyak diartikulasi oleh Seyyed Hossain Nasr, dan pendekatan tasawwuf ortodoks
yang menjadi asas kepada  pengartikulasian sains Islam mengikut  Syed Naquib al-Attas),
pendekatan  feqah dan salafi yang  sinonim  dengan  Ismail  Faruqi, pendekatan etos  Islam
atau  pendekatan  al-Quran dan  Kuhnan  baru  (yang  hampir  sinonim  dengan  pandangan
Ziauddin Sardar atau kumpulan Ijmali, dan kumpulan Aligarh), dan akhirnya pendekatan
Asasi.  Dasar  S  &  T  Malaysia  tidak  mendokong  peMelayuan,  peMalaysiaan  atau
pengIslaman  kerana  segala  pelaksanaan  dasar  ini  dilakukan dalam  budaya  berbahasa
Inggeris  dan  model  pembangaunan  S  &  T  Malaysia  ialah  model  karikatur  Barat
(Inggeris),  terlampau  berorientasikan gunaan,  saduran  dan  kekomersan.  Setelah  teori
pembangunan  Islam  disoroti  dan  dasar  S  &  T  Malaysia  dikritik dalam  konteks
peMelayuan,  peMalaysiaan  dan pengIslaman,  maka  beberapa  syor  lagi  diutarakan
seperti mengadakan nis Malaysia tersendiri, dan pengecaman S & T genting dengan tidak
melupakan sains asas yang setiap satunya berorientasikan kepada pempribumian atau/dan
pengIs lamannya. PeMalaysiaan Sains dan Teknologi berteraskan PeMelayuan
PeMalaysiaan ilmu ialah  proses  meMalaysiakan ilmu  supaya  ilmu  itu  menjadi
lebih  hampir  dengan  rakyat  Malaysia  dan  ini  semestinyalah  membabitkan
peMelayuan ilmu secara dominannya. PeMalaysiaan ini tentunya bermakna  segi
bahasa  pengantarnya,  pengajarannya  dan pendidikannya,  sejarah  tempatannya,
tokoh ilmuwannya, pengIslamannya, kerelevanan masalah yang diselesaikannya
dan  penerokaan  dan  penciptaannya.  Dari  segi  bahasa  pengantarnya,  maksud
pempribumian di Malaysia ialah  proses mengajar ilmu  di  semua  peringkat  dan
membicarakannya  dalam  bahasa  Melayu  sehingga  para  pelajar,  guru dan
pengamalnya boleh mengungkapkan ilmu itu dalam bahasa Melayu dengan jelas
dan  tepat  dan  akhirnya  berupaya  mengkritik dan  mencipta alternatif  atau
meneroka ilmu itu  sehingga terjelmalah istilah-istilah  dan  konsep  barunya  dan
asli dalam bahasa Melayu jua.
Lebih dalam lagi, pengajaran ilmu semasa pempribumian itu perlu menonjolkan
kesinambungan  atau kesamaan dengan  sejarah  ilmu  di  Alam  Melayu  (bukan
sahaja  di  Malaysia)  dan  Islam  (bukannya  hanya  dengan  sejarah  ilmu  dalam
tamadun  Barat  sahaja).  Komponen  Islam itu  perlu  kerana agama  inilah  yang
mendasari sistem nilai suku kaum besar di Malaysia. Oleh sebab sejarah ilmu di
Malaysia dan Alam Melayu amnya terutamanya yang bersangkutan dengan ilmu
S & T  masih  belum diketahui  dengan jelas, maka kajian etno-sains  dan etnoteknologi  di  Alam  Melayu perlu  digiatkan  lagi.   Ilmu  yang  diajar  perlu  juga
diberi  perisa  tempatan  dengan  menggunakan  contoh dan  data  tempatan  dan
menyingkirkan contoh dan data asing. Tokoh-tokoh tempatan perlu ditonjolkan
supaya ilmu itu terasa hasil tempatan dan tidak terasa diimport.
Ilmu juga perlu diberi pendekatan baru yang sesuai dengan sistem nilai Malaysia
yang berteraskan Melayu-Islam. Pada masa  silam,  sains warisan Yunani, Parsi,
India dan China telah diIslamkan sehingga sains yang jelas bertentangan dengan
pandangan  Islam  seperti  contohnya  atomisme  kebendaan  Demokritos  ditolak
sama  sekali.  Walaupun  terdapat  beberapa aliran  sains  Islam  seperti  aliran  almutakallimun,  al-masya‘iyyun, dan  tasawwuf serta  perdebatan  hebat tentang
beberapa  konsep penting dalam  sains  seperti  kewujudan,  jirim,  masa,  sebabmusabab  dan  sebagainya,  namun  setiap  aliran  ini  mempunyai  peranan  Tuhan
yang jelas dalam teori mereka dan menganggap alam tabii sebagai satu  daripada
berbagai-bagai aras kewujudan. Sains Barat  yang timbul pada abad ke-8 Hijrah
(ke-14  Masehi)  mewarisi  sains  Islam menerusi  terjemahan  bahasa  Latin
sebelumnya, akan tetapi seterusnya menyah-Islamkannya dengan mengeluarkan
peranan  Tuhan  dalam  teori-teori  mereka  dan  menumpukan kajian  mereka
kepada alam tabii  semata-mata  serta  menolak paras  kewujudan  lain.  Inilah
pemBaratan (pengEropahan) sains  Islam. Walaupun kegiatan sains  Islam masih
diteruskan hingga  ke  abad ke-11  Hijrah  (ke-17  Masehi)  akan  tetapi  kejatuhan
berbagai-bagai wilayah Islam pada abad ke-18 dan ke-19 Masehi, ke tangan para
penjajah  Barat,  turut menghancurkan  sistem  pendidikan  Islam  dan  sistem
penaungan politik  kegiatan  sains  Islam.  Sistem  pendidikan  sekular  penjajah
yang  turut  diwarisi  oleh  negara  yang  majoriti  rakyatnya  Islam  (ringkasnya
negara Muslim) yang kini merdeka, memperkenalkan sains Barat  yang banyak
bercanggah dengan aqidah Islam.  Pada penghujung abad ke-19 dan awal ke-20
Masehi  beberapa  tokoh  Islam  seperti  Jamaluddin  al-Afghani  dan  Sheikh
Muhammad ‘Abduh ketika membicarakan kebangkitan baru Islam menyarankan
orang  Islam  menggarap  dan  menguasai  sains  Barat  kerana  pada  pandangan
mereka  sains  Barat  itu  akan  menjamin kemajuan dan kesejahteraan  ummah.
Penerimaan  sains  Barat tanpa  sebarang  kritikan  ini  diteruskan  oleh  para
pemimpin pasca-merdeka  negara-negara  Muslim  moden.  Walaupun  terdapat
para  ulama  tradisi  yang  menolak  sains  Barat  sebagai ilmu  yang boleh
menyesatkan  orang  Islam,  namun  akibat  kepupusan  sains  Islam  dan  sistem
pendidikan  Islam tradisi,  mereka  tidak  mampu  mengemukakan  sains  Islam
sebagai  alternatifnya.  Akibatnya,  pada  dasawarsa  ‘60-an  hingga  kini,  krisis
aqidah dan nilai  antara agama  Islam  dengan  sains  Barat  semakin
membimbangkan.  Kegiatan pengIslaman  ilmu  S&T  merupakan  satu kegiatan
yang besar dan memerlukan perbincangan berasingan di negara-negara Muslim
seperti Malaysia. Oleh itu pempribumian di Malaysia tidak dapat tidak berupa
jejak yang bersahaja ke arah pengIslaman ilmu di Malaysia.
Pempribumian  ilmu di  Malaysia  juga  memerlukan  ramai  kaum  pribumi
khususnya  Melayu-Islam  yang  terlibat  dengan  urusan keilmuan  sebagai
pendidik,  ahli ikhtisas  dan  sebagainya.  Budaya  urusan keilmuannya  seperti
dalam  pentadbiran,  pendidikan,  amalan dan  sebagainya  semuanya  hendaklah
dominannya berbudaya Malaysia yang berteraskan Melayu-Islam.  Penyelidikan
pula  perlulah  lebih  relevan  lagi  dengan pembinaan  tamadun  Malaysia,  iaitu
hendaklah diorientasikan kepada persoalan-persoalan daripada masalah setempat
atau hal-hal  yang  difikirkan  berkepentingan  umat  Islam,  dan  bukannya  terikut
atau hanyut  dengan  setianya akan  agenda  negara-negara  asing khususnya
negara-negara  yang maju  yang mempesonakan itu,  atas  nama  kesejagatan atau
sejagatisme, liberalisme,  dan penyahaturan.

0 comments: